Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Uszkodzony bagaż: LOT zmieni zapisy po zarzutach UOKiK

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UOKiK/PLL LOT/Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Uszkodzony bagaż: LOT zmieni zapisy po zarzutach UOKiK
fot. Piotr Bożyk
Polskie Linie lotnicze LOT zmienią zapisy po tym jak do UOKiK wpłynęły skargi na problemy z rozpatrywaniem reklamacji w przypadku uszkodzonego lub opóźnionego bagażu podróżujących z narodowym przewoźnikiem.

Prezes UOKiK postawił spółce zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Na swojej stronie internetowej LOT informował pasażerów, że nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie bagażu wynikające z jego eksploatacji, np. wgniecenia, otarcia, zarysowania. Takie stanowisko przekazywała konsumentom także firma DOLFI 1920, z którą LOT współpracuje w zakresie rozpatrywania reklamacji.

Tymczasem jak przypomina UOKiK w oficjalnym komunikacie Konwencja Montrealska, która reguluje zasady postępowania w razie szkód wyrządzonych pasażerom, bagażom lub towarom podczas podróży międzynarodowych i zapewnia jednolite zasady dotyczące międzynarodowego przewozu lotniczego, nie przewiduje wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika w takich przypadkach, a reguluje jedynie termin na wniesienie reklamacji.

Narodowy przewoźnik informował również, że w przypadku opóźnienia w dostarczeniu bagażu gwarantuje zwrot jedynie, gdy lot odbywał się poza kraj zamieszkania, do wysokości 100 dolarów na osobę, za określone rzeczy. Mogły to być wyłącznie najpotrzebniejsze produkty: artykuły toaletowe, bielizna, ubrania. Kosmetyki i inne rzeczy niebędące artykułami pierwszej potrzeby nie mogły być refundowane. Tymczasem obowiązujące przepisy nie ograniczają odpowiedzialności przedsiębiorcy jedynie do rekompensaty za zakup tak wąskiej grupy produktów. Ponadto nie uzależniają tej odpowiedzialności od miejsca, do którego nastąpiło opóźnienie.

– Przedsiębiorca nie może przyznawać konsumentom mniej praw, niż wynika to z przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Taką praktykę mogły stosować Polskie Linie Lotnicze LOT, dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko temu przedsiębiorcy. To niejedyne nasze działania na rynku lotniczym, przyglądamy się także innym przewoźnikom, zaś zarzuty w podobnych praktykach usłyszały wcześniej linie lotnicze Wizz Air i Enter Air – podkreślił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Według Urzędu LOT wprowadzał podróżnych w błąd, informując o dużej liczbie dokumentów i danych niezbędnych do rozpatrzenia reklamacji za uszkodzony lub opóźniony bagaż. Przewoźnik wymagał: opisu szkody, numeru protokołu szkody lub opóźnienia bagażu/PIR, numeru biletu lub wydruku z numerem rezerwacji, kart pokładowych, wywieszki bagażowej, zdjęć uszkodzonego bagażu, rachunku za zakup lub naprawę bagażu, rachunków potwierdzających wartość zagubionych lub zniszczonych rzeczy. Tymczasem zgodnie z przepisami takie dane i dokumenty nie są niezbędne do złożenia reklamacji. Przedsiębiorca nie może od tego uzależniać jej rozpatrzenia. Takie praktyki mogą powodować, że podróżni rezygnują z dochodzenia swoich praw. Do naszej redakcji wpłynął komentarz narodowego przewoźnika.

"PLL LOT ściśle współpracują z UOKiK w toczącym się postępowaniu dotyczącym zasad reklamacji bagażowych. Dotąd stosowaliśmy zapisy i przekazy, które traktowaliśmy jako standard w branży lotniczej, stosowany także przez innych przewoźników" - podkreślono w odpowiedzi.

"Niemniej jednak, odpowiadając na zastrzeżenia Urzędu i w trosce o najwyższe standardy obsługi pasażerskiej, PLL LOT niezwłocznie usunęły dotychczasowe treści i opracowują zapisy odnośnie do reklamacji bagażowych w nowym standardzie" - dodało biuro prasowe PLL LOT.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko Chopina: Ponad 2 miliony pasażerów w październiku

Pasażer i linie lotnicze

Lotnisko Chopina: Ponad 2 miliony pasażerów w październiku

inf. pras. 13 listopada 2025

PLL LOT poleci do San Francisco

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT poleci do San Francisco

inf. pras. 13 listopada 2025

LOT zwiększy liczbę lotów do Tokio

Pasażer i linie lotnicze

LOT zwiększy liczbę lotów do Tokio

Łukasz Malinowski 08 listopada 2025

Zobacz również:

PLL LOT poleci do San Francisco

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT poleci do San Francisco

inf. pras. 13 listopada 2025

LOT. Kolejny nowy MAX po pierwszym locie technicznym

Pasażer i linie lotnicze

LOT wydzierżawił airbusa A320

Pasażer i linie lotnicze

LOT wydzierżawił airbusa A320

Mateusz Kieruzal 06 listopada 2025

Pozostałe z wątku:

Lotnisko Chopina: Ponad 2 miliony pasażerów w październiku

Pasażer i linie lotnicze

Lotnisko Chopina: Ponad 2 miliony pasażerów w październiku

inf. pras. 13 listopada 2025

PLL LOT poleci do San Francisco

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT poleci do San Francisco

inf. pras. 13 listopada 2025

LOT zwiększy liczbę lotów do Tokio

Pasażer i linie lotnicze

LOT zwiększy liczbę lotów do Tokio

Łukasz Malinowski 08 listopada 2025

Zobacz również:

PLL LOT poleci do San Francisco

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT poleci do San Francisco

inf. pras. 13 listopada 2025

LOT. Kolejny nowy MAX po pierwszym locie technicznym

Pasażer i linie lotnicze

LOT wydzierżawił airbusa A320

Pasażer i linie lotnicze

LOT wydzierżawił airbusa A320

Mateusz Kieruzal 06 listopada 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij